Direktlänk till inlägg 8 november 2008
En sammanfattning av Helene Egnells artikel 080824
Hon vill diskutera Svenska kyrkans identitet som folkkyrka i dagens mångreligiösa samhälle, och om man kan spåra någon strategi eller mönster med anledning av svenska kyrkans missionsuppdrag, dvs. att ”omsluta, upprätta och betjäna dom som bor och vistas i församlingarnas område” och att baka in en aspekt av religionsdialog i de uppgifter som kyrkoordningen anger: mission, gudstjänst, undervisning och diakoni.
Hon hänvisar till Svensk kyrkotidning 10/2008 där Björn Vikström diskuterade vad det innebär att vara kyrka i postmodern tid och hans ståndpunkt att dialogen var en väg för kyrkan att undvika 2 fallgropar: 1. En partikularistisk elitkyrka
2. En kundtillvänd tjänstekyrka
Kan vi också närma oss icke kyrkotillhöriga i dialogmöten så berikas dom ytterligare.
Helene Egnell och Annika Wirén genomförde hösten 2006 en enkät i Stockholms stift över möten med människor från annan tro (i församlingssammanhang) Det var bara en församling som inte hade något exempel. Dom uppgavda mötena var allt från barnverksamhet till själavård. Men rena dialogmöten var färre.
Hennes tolkning var att den mångreligiösa verkligheten inte ännu påverkat verksamheterna i någon större utsträckning (vilket kanske vore önskvärt)
Helene Egnell frågar sig om inte vår kyrka, som erfaren brobyggarkyrka
och majoritetskyrka, kunde vara ett utmärkt redskap för att bidra till försoning mellan kristna och muslimer. Om vi bara gör människor till mottagare av tjänster så är risken för ”paternalism” överhängande (styvmoderligt överbeskydd, passiviserande) men om vi däremot låter muslimska barn och deras föräldrar komma till tals och släpper in samtalet om våra olika bakgrunder i alla tänkbara sammanhang, då betjänar och upprättar vi varandra ömsesidigt.
Hon poängterar också att alla uttryck för religion inte är likvärdiga, att t.ex drivas av en lust att synkronisera det heliga till en allmän och i grunden likadan kan hindra från att faktiskt förstå andra religioner, och låta dom få vara som dom är, lika, olika.
Hon skriver att det är i dialogen med andra som vi lär oss att urskilja vad som är livgivande uttryck för evangeliet i den kulturella mångfald som vi lever i. Sverigedemokraternas framgångar gör detta till en än större uppgift, deras syn på kyrkan som en svenskhetens ”bastion” bör vi bestrida genom evangeliets gränsöverskridande natur.
Integration och dialog är två saker: Integration är en medborgerlig angelägenhet, dialog i egenskap av att vara troende. Åtskillnaden mellan kyrka/stat bör vara tydlig i Luthers anda.
En mycket intressant detalj är hennes iakttagelse att det inte är muslimernas slöja, matregler eller andra religioners yttre tecken på
tro som är udda i ett större perspektiv, det är den svenska avsaknaden av dito som är undantaget!
Om begreppet ”mission” och problemet med att implementera det i vardagsarbetet kan bero på att det är förknippat med kolonialism och bristande respekt för andra kulturer, och kanske ibland så beror det på församlingens självupptagenhet. Mission kan tolkas på olika sätt ”salvation business” eller ”Missio Dei” Ett gudomligt uppdrag att respektera, förvalta och skapa för en rimlig värld. Hon avslutar med diakonins grundberättelse, "Den barmhärtige Samariern" och vem i historien som är ”min nästa” Ofta tolkas texten som att det är den svage, nödställde som behöver mina krafttag, men historien handlar om en utstött främling som visar sig vara min nästa när jag är i nöd. Förskjutningen av subjektet återställer balansen mellan den andre som traditionellt ”den svage”
I mötet betjänar och upprättar vi varandra!
Länk till hemsidan där artikeln går att ladda ner: http://www.stockholmsstift.se/verksamhet/" title="http://2879.html">http://www.stockholmsstift.se/verksamhet/" target="_blank">2879.html">http://www.stockholmsstift.se/verksamhet/
centrumforreligionsdialog/religionsdialogresurser.
4.39aa239f11a8dd8de6b800022879.html
De pace Fidei Platsen är rådslag mellan Gud i himmelen, ängeln Gabriel och tillkallade representanter för varje nation, erfarna och visa. Uppgiften är att diskutera fram den bästa religionen som kan åstadkomma evig fred. Orsaken till mötet är en spl...
Mission och dialog: Missio betyder sändning att; frambära ett glädjebudskap till de fattiga, förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge förtryckta frihet (Luk 4:18) Missio dei; att vara ett teck...
Mattias Gardell, Professor i religionshistoria, en flitig författare och debattör i samhällsfrågor som har med religion att göra, har skrivit en ny bok ” Tortyrens återkomst” Tortyr har blivit vardag i Förenta staternas krig mot terroris...
Skall man undvika politik i religionssammanhang? Är religionen orsak till dom flesta konflikterna? Detta är en förödande missuppfattning och kampanj ibland många andra som bara vill demonisera och rikta sökarljuset från de egentliga orsakssammanhang...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | ||||||||
3 | 4 | 5 |
6 |
7 | 8 | 9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 | 16 |
|||
17 |
18 | 19 | 20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
|